Західний науковий центр НАН України і МОН України

РЕЦЕНЗІЯ
Які політичні системи обирає цивілізований світ
Монографія Анатолія Романюка
Порівняльний аналіз політичних країн Західної Європи: інституційний вимір. – Львів: Тріада плюс, 2004. – 392 с.

Проблема реформування політичної системи є в центрі уваги чи не кожного свідомого громадянина України. Вона була актуальною як у процесі підготовки та прийняття Конституції, так і після того, як вона набула чинності. У зв’язку з цим можна пригадати спроби її зміни шляхом референдуму 2000 року. Особливо актуальною ця проблема стала в процесі завершення президентського терміну Леоніда Кучми і порушення цього питання різними політичними силами у Верховній Раді. Кожна з них пропонує "найкращу" систему організації влади. Хоча для незаангажованого дослідника з кожного такого проекту чітко проглядають політико-економічні інтереси цих груп. Видається, що творці нових проектів реформування Основного закону не ознайомлені з демократичним досвідом побудови та реформування демократичних політичних систем, або ж просто його нехтують.

В основі такого нехтування, зокрема, відсутність ґрунтовних теоретичних знань суті проблеми. Яскравим прикладом суцільної плутанини з термінами та визначеннями стала нещодавня прес-конференція одного з високопосадовців України, до речі, кандидата політичних наук. Одні й ті самі країни він визначав то як президентські, то як президентсько-парламентські, то як парламентсько-президентські. Серед журналістів це викликало пожвавлення та сміх, а серед політологів – радше жаль від розуміння відсутності серйозних наукових досліджень політичних систем, їхнього порівняльного аналізу.

З огляду на це, книга відомого львівського політолога, доцента Львівського національного університету імені Івана Франка Анатолія Романюка "Порівняльний аналіз політичних систем країн Західної Європи: інституційний вимір" є на часі і вельми корисною та потрібною як для науковців, так і для всіх тих, хто намагається пізнати суть та особливості функціонування політичної системи, а також здобути навички їхнього порівняння. Книгу написано на серйозній методологічній основі, залучено чимало монографічних робіт сучасних авторів, документів та інших матеріалів.

У першій главі книги "Методологічні засади порівняльного аналізу політичних систем" автор розглядає, зокрема, становлення та основні етапи розвитку порівняльної політології, визначає особливості методу порівняльного дослідження, пояснює, чому у своїй монографії він приділяє увагу саме інституційному компоненту аналізу політичних систем держав Західної Європи, а також розкриває ступінь вивчення питання "Порівняльний аналіз політичних систем держав Західної Європи" в західній, російській та вітчизняній політологічній і юридичній літературі.

Інші проблеми Анатолій Романюк аналізує з погляду вироблених світовою політичної наукою показників (індикаторів). Цей аспект хотілося б особливо підкреслити, оскільки в сучасній українській політичній науці часто-густо порівнюють що кому і як кому заманеться. Саме на основі цих індикаторів у другій главі – "Основні соціополітичні поділи у державах Західної Європи" – автор розглядає сутність та основні підходи визначення соціополітичних поділів. З огляду на те, що категорія "соціополітичний поділ" є значущим інструментарієм політичних досліджень, науковець аналізує основні соціополітичні поділи, які ґрунтуються на соціально-економічній, етномовній, релігійній і територіальній (регіональній) основах.

Третю главу книги присвячено дослідженню ролі та значення глави держави в країнах Західної Європи, у якій автор аналізує позиції глави держави в конституційних монархіях. Однак найбільше зацікавлення, з огляду на актуальність конституційної реформи для України, яка має перетворити її з президентсько-парламентської (фактично президентської) на парламентсько-президентську республіку, становить порівняльне дослідження позицій президента як глави держави в західноєвропейських країнах. Зокрема, А. Романюк розглядає основні вимоги до кандидатів на посаду президента, а також права та обов’язки президентів цих країн.

Як уже було зазначено, сьогодні в Україні актуальним є питання конституційної реформи, яка має змінити систему політичної влади в нашій державі таким чином, щоб центральне місце в ній посідала не одна людина – президент, а колегіальний орган – парламент. На цьому тлі подвійної цікавості набуває четверта глава книги – "Порівняльна характеристика парламентів країн Західної Європи", у якій автор досліджує, зокрема, структуру європейських парламентів, їхні функції, особливості формування та функціонування парламентських комітетів і комісій, а також верхніх палат двопалатних законодавчих зборів.

У разі успішної реалізації конституційної реформи одним із центральних елементів політичної системи України поряд із парламентом має стати уряд, який за механізмами свого формування та функціонування залежатиме не від президента, а від парламенту. На цьому етапі в Україні, через відсутність закону про Кабінет Міністрів, постійно точаться дискусії щодо співвідношення повноважень між парламентом, урядом і президентом. У процесі вирішення цього контроверсійного питання варто також було б звернутися і до досвіду формування та функціонування урядів у розвинених демократичних країнах Західної Європи. Саме цьому питанню й присвячено п’яту частину книги Анатолія Романюка – "Порівняльна характеристика урядів держав Західної Європи". У цій главі автор розглядає позиції глав урядів європейських країн, а в межах типології урядових кабінетів аналізує особливості формування та функціонування однопартійних кабінетів більшості, однопартійних урядів меншості, коаліційних урядів та коаліційних урядів меншості.

Дослідження урядів країн Західної Європи політолог продовжує і в шостій частині своєї монографії – "Основні моделі коаліційної політики та стабільність коаліційних урядів держав Західної Європи". У цій главі автор розглядає основні моделі коаліційних урядів, а також аналізує, від яких саме чинників залежить стабільність цих урядів у європейських країнах.

Сьома глава книги – "Вплив виборчих систем на політичні системи країн Західної Європи" – присвячена інституту виборів, як одному з визначальних структурних елементів демократичної моделі політичної системи. Особливого значення це питання набуває в контексті дискусії, яка точиться протягом останніх місяців серед українських політологів та політиків, щодо кращого типу виборчої системи для України. Попри те, що навесні 2004 року на законодавчому рівні в нашій державі затверджено пропорційну систему виборів, багато хто з її противників, розцінюючи цю реформу як поспішну та зумовлену політичною кон’юнктурою, прогнозує повернення України до змішаної або встановлення мажоритарної системи. Дізнатися про те, як функціонують ці виборчі системи в європейських країнах, наскільки ефективними вони є та як вони впливають на політичну систему, можна дізнатися саме зі сьомої глави монографії Анатолія Романюка.

Основними учасниками будь-яких виборів є політичні партії. Аналізові їхнього місця в політичній системі західноєвропейських країн присвячено восьму главу монографії українського політолога. У цій частині праці він розглядає внутрішню структуру та функції європейських партій, механізми їхнього фінансування, а також типи партійних систем, які існують у країнах Західної Європи.

В останній, дев’ятій главі своєї книги – "Участь громадян у політичному житті країн Західної Європи" – Анатолій Романюк досліджує особливості основних форм участі громадян у політичному процесі: участь у виборах до представницьких органів різного рівня, референдумах і народних ініціативах, передбачених у конституціях відповідних країн; участь у діяльності політичних партій, певною мірою профспілок, та участь у конвенційних і неконвенційних політичних акціях. Значну увагу в цій главі автор приділяє аналізові феномену корпоративізму в західноєвропейських країнах, а також важливому інституту, який створює додаткову можливість громадянам країн Західної Європи контролювати діяльність влади, – посаді омбудсмена.

Хотілося б, щоб книга Анатолія Романюка, крім конкретних знань про ту чи іншу країну, про систему її урядування, стала ще й основою аналізу українських реалій, політичної системи України, особливостей її функціонування. Необхідно, щоб ми усвідомили, що є визначальні принципи функціонування демократичного суспільства, які є єдиними для всіх країн. Форми ж реалізації цих принципів кожен народ, кожна країна обирає і вдосконалює в процесі тривалого часу відповідно до своїх традицій. Треба усвідомити, що нема ідеальних політичних систем. Кожна з демократичних форм політичної системи може стати джерелом поступу як країни загалом, так і поліпшення добробуту окремого громадянина, коли кожна з ланок суспільства і його політичної системи визнає й дотримується загальноприйнятих демократичних принципів.

Микола ПОЛІЩУК,
кандидат філософських наук, доцент,
зав. кафедри політології філос. факультету ЛНУ ім. Івана Франка

Концепція розвитку НАН України на 2014-2023 роки
Мапа сайту
Розширена мапа сайту
Новини та події
Світлої пам'яті відомого вченого та організатора науки Юрія Миколайовича ЧЕРНОБАЯ
Запрошуємо на семінар Quantum Randomness, Determinism, and the Foundations of Science
Погода

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Західний науковий центр
Національної академії наук України та
Міністерства освіти і науки України
79007, м. Львів, вул. Матейка 4
e-mail: zncnan@mail.lviv.ua, znc@ukrpost.ua
Тел./факс: (032) 297-07-74