|
У Західному науковому центрі
Виступ голови Західного наукового центру НАН України і МОН України академіка
НАН України Долішнього М.І. на зустрічі Прем’єр-Міністра України Януковича В.Ф.
з провідними науковцями Львівщини
(Львів, 23 травня 2003 р.)
У Західному регіоні України, який охоплює своєю діяльністю Західний
науковий центр НАН України і МОН України, зосереджено 197 (13,3 % від
загальної кількості по Україні) науково-дослідних, проектно-конструкторських
організацій і вищих навчальних закладів, серед них 23 установи Національної
академії наук України, в яких проводиться широкий спектр фундаментальних і
прикладних досліджень в різних галузях науки.
В економіці регіону працює 1,3 тис. докторів і близько 9 тис. кандидатів
наук, в тому числі на Львівщині – 660 докторів і 4,3 тис. кандидатів наук,
6 академіків і 24 члени-кореспонденти Національної академії наук України, 32
академіки і члени-кореспонденти галузевих академій наук України. Про високу
оцінку наших наукових досягнень свідчать останні вибори в Національну академію
наук України та галузеві академії наук, де шестеро провідних вчених регіону були
обрані членами-кореспондентами НАН України, а семеро – стали членами і
членами-кореспондентами Української академії аграрних наук, академій медичних і
педагогічних наук України.
Отже, в регіоні є потужний науковий потенціал, який в змозі
вирішувати складні проблеми інноваційного розвитку, як в інтересах регіону, так
і держави в цілому. Хочу підкреслити плідність наукових і науково-технічних
зв’язків, які започатковані Західним і Донецьким науковими центрами, які пізніше
переросли в тісні контакти між Донецькою і Львівською обласними державними
адміністраціями. Той прорив, який нами започаткований в регіональній політиці,
дає підставу стверджувати, що в Україні є всі передумови для зміцнення між
регіонами науково-технічних, культурно-освітніх зв’язків і на цій основі
стирання тих розбіжностей які ще, на жаль, існують
в політичній сфері.
Стає очевидним, що в сьогоднішніх умовах сильна державна і регіональна
економічна політика є гарантом не тільки економічного процвітання держави, а
головне, – її фундаментальним пріоритетом, а наслідком є
політична консолідація суспільства.
Тепер дозвольте привернути Вашу увагу до деяких проблем, які, на нашу
думку, мають як регіональне, так і загально-державне значення:
1. Ми високо оцінюємо Програму уряду, яка ґрунтовно розглядалася і
була підтримана Президією НАН України, в колективах багатьох Інститутів. Але для
успішної реалізації програми її слід конкретизувати, вийти на конструктивні і
високоефективні напрями розвитку економіки кожного регіону.
2. Шановний Вікторе Федоровичу! В своїх виступах Ви неодноразово
акцентували увагу на використанні програмно-цільового підходу до вирішення
важливих проблем як на державному, так і регіональному рівнях. Ви успішно
підтвердили це своєю роботою в Донецькій області. Хочу одночасно привернути Вашу
увагу на те, що на загальнодержавному і галузевому рівнях діє 216 різних
програм, в тому числі 40 національних. Разом з тим, в державі затверджено сім
пріоритетних науково-технічних напрямків. Вважаю, що необхідно зробити селекцію
існуючих програм різного спрямування, зменшити їх кількість хоча б в п’ять разів
з метою концентрації на виконанні найважливіших з них як матеріальних, так і
людських ресурсів. Західний науковий центр, Інститут регіональних досліджень
разом з обласними держадміністраціями регіону розпочали цю роботу, впевнений що
в стратегіях соціально-економічного розвитку регіонів обласного рівня будуть
сконцентровані ресурси на найбільш важливих пріоритетах. Але важливо щоб ці
розробки велись по одній методології, щоб кожна область не видумувала "свій
велосипед". А цьому повинна передувати стратегія соціально-економічного розвитку
держави, в якій чітко слід визначити точки "прориву"
по регіонах України.
Підкреслюю, що проведення селекції різних програм і відбір тих, які дійсно
уже найближчим часом можуть дати відчутний ефект, потрібно робити з широким
залученням кваліфікованих наукових кадрів, загострити вимоги до
експертизи запропонованих проектів.
3. Важливою є проблема залишкового ресурсу. Відомо, що в енергетичній
галузі, магістральних нафто-, газо-, продуктопроводах, нафтогазовидобувних та
гірничорудних підприємствах, хімічних підприємствах, будівлях і спорудах
залізниці, об’єктах комунального господарства тощо, устаткування та обладнання
зношене і потребує заміни або продовження терміну експлуатації.
Якщо в Україні розроблено лише концепцію вирішення даної проблеми, то
вже два роки тому у нас Фізико-механічним інститутом (академік В.В. Панасюк)
розроблено "Регіональну програму з визначення залишкового ресурсу конструкцій
споруд і машин тривалої експлуатації та розробки заходів щодо продовження
терміну їх безаварійної роботи на 2003-2010 рр."
Поставлення питання надзвичайне гостре і
має загальнодержавне значення.
Думаю, що цю проблему треба взяти під контроль Уряду і залучити зацікавлені
Міністерства і відомства до її ресурсного забезпечення. На рівні лише області з
такою програмою не впоратися. Треба чітко визначити ті питання, які має
вирішувати кожне міністерство, відомство, область.
Ще раз підкреслюю, що проблема залишкового ресурсу надзвичайно гостра і
вимагає рішучих дій.
Наступна проблема – Карпатський регіон, де накопичилась велика
низка завдань соціально-економічного плану, серед них: ефективного використання
природно-ресурсного потенціалу, нафтогазових та мінеральне сировинних ресурсів,
зростає гострота з міграційними процесами, зайнятістю населення, участились
повені в Карпатах, екологічні проблеми мають міждержавний характер. Нами ще у
1996 році було розроблено Державну програму "Карпати", але до її реалізації
справа не дійшла. Ми неодноразово поверталися до цієї проблеми. У минулому році
здавалось, що попередні керівники уряду проникалися цією проблемою, навіть були
відповідні доручення міністерствам та керівникам областей, але на сьогодні "віз
і нині там".
Вважаю, що проблема Карпат має як загальнодержавне, так і міжнародне
значення, особливо в контексті вчорашнього обговорення на міжнародному
екологічному форумі в Києві Карпатської конвенції. Це питання вимагає прийняттю
відповідного рішення Уряду.
Особливої уваги як з боку органів влади на місцях, так і Уряду,
Міністерств промислової політики, екології вимагає гірничо-хімічний комплекс
регіону в складі Яворівського і Роздольського сірчаних комбінатів,
Стебниківського калійного комбінату "Полімінерал" і Калуського комбінату
"Хлорвініл" (в сусідній Івано-Франківській області). Ви вчора перебували в
Стебнику і впевнились особисто, що тут нарівні з надзвичайно гострими
екологічними проблемами, питаннями ресурсного забезпечення які потребують
державного вирішення, проблемою державної ваги є виробництво в Україні калійних
добрив, яка безпосередньо пов’язана з долею цих останніх двох хімічних
комбінатів. Вирішення цих проблем, на нашу думку, теж потребує розробки програми
державного рівня. Є домовленість з академіком Б. Патоном на Президії НАН України
дати наукову оцінку перспективам діяльності гірничо-хімічних підприємств
регіону. Але в цьому повинна відчуватись реальна участь і допомога уряду
і відповідних міністерств.
На державну увагу заслуговує проблема транскордонного співробітництва.
Треба розробити комплексну програму транскордонного співробітництва як одну з
пріоритетних в державі. Посилити акцент держави на розвиток вже існуючих та
створення нових єврорегіонів по всьому периметру державного кордону України.
Вважаю, що з позиції пришвидшення євроінтеграції України це надзвичайно важливо.
В бюджеті держави, слід окремим рядком, як це робиться в інших країнах, виділити
кошти на розробку Державної програми і
розвиток транскордонного співробітництва.
Наука та інноваційний розвиток. Хочу висловити деякі міркування з питань
інноваційного розвитку економіки України, про який, зокрема, йшла мова у Вашому
виступі в Національному університеті "Київський політехнічний інститут".
Потрібні наукове забезпечення переходу на інноваційну модель розвитку, розробка
законодавчого поля, підготовка і перепідготовка кадрів, необхідно зробити
прив’язку цієї моделі до кожного регіону з
врахуванням його специфіки.
4. Окрема проблема – це розвиток науки і освіти. Держава багато
вже втратила і втрачає через недостатню увагу до науки та її проблем. Як
наслідок – відтік наукових кадрів високої кваліфікації за кордон
(інвестування інтелектуального капіталу нації в економіку інших держав),
проблема старіння наукових кадрів, відсутність нового обладнання в наукових
лабораторіях, соціальні проблеми молодих та й уже
немолодих науковців тощо.
Вважаю, що треба переходити до конкретних дій, вишукати та використати всі
резерви, щоб витрати на науку з бюджету були не меншими, ніж 1,7 відсотка від
ВВП і постійно їх нарощувати, як це передбачено Законом України "Про наукову і
науково-технічну діяльність". І цим, Ви особисто, вписали б нову сторінку
в діяльність уряду.
Знову повертаюсь до регіоналізму, стану фінансування науки по регіонах.
Порівняльний аналіз розподілу обсягів виконаних науково-дослідних робіт у
регіонах України із розподілом наукових кадрів вищої кваліфікації за регіонами,
проведений у Західному науковому центрі на основі статистичних показників,
дозволяє зробити висновок, що наука у західному регіоні значно
недофінансовується. В той час, як частка докторів і кандидатів наук, що
виконують наукові та прикладні дослідження в західному регіоні, складає біля
14 % від їх кількості в Україні, обсяг загального фінансування наукових
досліджень і розробок становить близько 6 %. Тобто наука регіону
фінансується у порівнянні із загальноукраїнським рівнем менше, ніж у два рази.
Без Вашої участі поправити цю ситуацію буде просто не реально. Це знову ж
таки проблема децентралізації.
Особливу увагу слід приділити питанню роботи з науковою молоддю,
розвитку молодіжного житлового будівництва, створення цілої системи заохочування
молодих кадрів до наукової роботи.
Посилення роботи з молодим поколінням в науці є одним із пріоритетним
напрямків розвитку держави і це настільки важливо, що відступати вже у
цьому питанні нікуди.
5. На завершення свого виступу хочу привернути Вашу увагу, Вікторе
Федоровичу, до проблеми нового соціально-економічного районування
України, ідею якого Ви підтримали минулого року на Всеукраїнській конференції в
Донецьку (Мелєкіно). Досвід роботи наукових центрів, обласних державних
адміністрацій показує, що при здійсненні такого районування відкриються нові
можливості для спільного вирішення областями багатьох проблем територіального
розвитку, природокористування, виробничої і науково-технічної кооперації,
врешті-решт, в реалізації моделі інноваційного розвитку, що зробити багатьом
областям самотужки не під силу. Це питання обговорювалось на Президії НАН
України. Ми просимо Вас, Вікторе Федоровичу, розглянути наукову доповідь
Академії з цих проблем і дати відповідні доручення.
|
|