Західний науковий центр НАН України і МОН України

У Західному науковому центрі

Виступ голови Західного наукового центру НАН України і МОН України академіка НАН України Долішнього М.І. на зустрічі Прем’єр-Міністра України Януковича В.Ф. з провідними науковцями Львівщини

(Львів, 23 травня 2003 р.)

У Західному регіоні України, який охоплює своєю діяльністю Західний науковий центр НАН України і МОН України, зосереджено 197 (13,3 % від загальної кількості по Україні) науково-дослідних, проектно-конструкторських організацій і вищих навчальних закладів, серед них 23 установи Національної академії наук України, в яких проводиться широкий спектр фундаментальних і прикладних досліджень в різних галузях науки.

В економіці регіону працює 1,3 тис. докторів і близько 9 тис. кандидатів наук, в тому числі на Львівщині – 660 докторів і 4,3 тис. кандидатів наук, 6 академіків і 24 члени-кореспонденти Національної академії наук України, 32 академіки і члени-кореспонденти галузевих академій наук України. Про високу оцінку наших наукових досягнень свідчать останні вибори в Національну академію наук України та галузеві академії наук, де шестеро провідних вчених регіону були обрані членами-кореспондентами НАН України, а семеро – стали членами і членами-кореспондентами Української академії аграрних наук, академій медичних і педагогічних наук України.

Отже, в регіоні є потужний науковий потенціал, який в змозі вирішувати складні проблеми інноваційного розвитку, як в інтересах регіону, так і держави в цілому. Хочу підкреслити плідність наукових і науково-технічних зв’язків, які започатковані Західним і Донецьким науковими центрами, які пізніше переросли в тісні контакти між Донецькою і Львівською обласними державними адміністраціями. Той прорив, який нами започаткований в регіональній політиці, дає підставу стверджувати, що в Україні є всі передумови для зміцнення між регіонами науково-технічних, культурно-освітніх зв’язків і на цій основі стирання тих розбіжностей які ще, на жаль, існують в політичній сфері.

Стає очевидним, що в сьогоднішніх умовах сильна державна і регіональна економічна політика є гарантом не тільки економічного процвітання держави, а головне, – її фундаментальним пріоритетом, а наслідком є політична консолідація суспільства.

Тепер дозвольте привернути Вашу увагу до деяких проблем, які, на нашу думку, мають як регіональне, так і загально-державне значення:

1. Ми високо оцінюємо Програму уряду, яка ґрунтовно розглядалася і була підтримана Президією НАН України, в колективах багатьох Інститутів. Але для успішної реалізації програми її слід конкретизувати, вийти на конструктивні і високоефективні напрями розвитку економіки кожного регіону.

2. Шановний Вікторе Федоровичу! В своїх виступах Ви неодноразово акцентували увагу на використанні програмно-цільового підходу до вирішення важливих проблем як на державному, так і регіональному рівнях. Ви успішно підтвердили це своєю роботою в Донецькій області. Хочу одночасно привернути Вашу увагу на те, що на загальнодержавному і галузевому рівнях діє 216 різних програм, в тому числі 40 національних. Разом з тим, в державі затверджено сім пріоритетних науково-технічних напрямків. Вважаю, що необхідно зробити селекцію існуючих програм різного спрямування, зменшити їх кількість хоча б в п’ять разів з метою концентрації на виконанні найважливіших з них як матеріальних, так і людських ресурсів. Західний науковий центр, Інститут регіональних досліджень разом з обласними держадміністраціями регіону розпочали цю роботу, впевнений що в стратегіях соціально-економічного розвитку регіонів обласного рівня будуть сконцентровані ресурси на найбільш важливих пріоритетах. Але важливо щоб ці розробки велись по одній методології, щоб кожна область не видумувала "свій велосипед". А цьому повинна передувати стратегія соціально-економічного розвитку держави, в якій чітко слід визначити точки "прориву" по регіонах України.

Підкреслюю, що проведення селекції різних програм і відбір тих, які дійсно уже найближчим часом можуть дати відчутний ефект, потрібно робити з широким залученням кваліфікованих наукових кадрів, загострити вимоги до експертизи запропонованих проектів.

3. Важливою є проблема залишкового ресурсу. Відомо, що в енергетичній галузі, магістральних нафто-, газо-, продуктопроводах, нафтогазовидобувних та гірничорудних підприємствах, хімічних підприємствах, будівлях і спорудах залізниці, об’єктах комунального господарства тощо, устаткування та обладнання зношене і потребує заміни або продовження терміну експлуатації.

Якщо в Україні розроблено лише концепцію вирішення даної проблеми, то вже два роки тому у нас Фізико-механічним інститутом (академік В.В. Панасюк) розроблено "Регіональну програму з визначення залишкового ресурсу конструкцій споруд і машин тривалої експлуатації та розробки заходів щодо продовження терміну їх безаварійної роботи на 2003-2010 рр."

Поставлення питання надзвичайне гостре і має загальнодержавне значення.

Думаю, що цю проблему треба взяти під контроль Уряду і залучити зацікавлені Міністерства і відомства до її ресурсного забезпечення. На рівні лише області з такою програмою не впоратися. Треба чітко визначити ті питання, які має вирішувати кожне міністерство, відомство, область.

Ще раз підкреслюю, що проблема залишкового ресурсу надзвичайно гостра і вимагає рішучих дій.

Наступна проблема – Карпатський регіон, де накопичилась велика низка завдань соціально-економічного плану, серед них: ефективного використання природно-ресурсного потенціалу, нафтогазових та мінеральне сировинних ресурсів, зростає гострота з міграційними процесами, зайнятістю населення, участились повені в Карпатах, екологічні проблеми мають міждержавний характер. Нами ще у 1996 році було розроблено Державну програму "Карпати", але до її реалізації справа не дійшла. Ми неодноразово поверталися до цієї проблеми. У минулому році здавалось, що попередні керівники уряду проникалися цією проблемою, навіть були відповідні доручення міністерствам та керівникам областей, але на сьогодні "віз і нині там".

Вважаю, що проблема Карпат має як загальнодержавне, так і міжнародне значення, особливо в контексті вчорашнього обговорення на міжнародному екологічному форумі в Києві Карпатської конвенції. Це питання вимагає прийняттю відповідного рішення Уряду.

Особливої уваги як з боку органів влади на місцях, так і Уряду, Міністерств промислової політики, екології вимагає гірничо-хімічний комплекс регіону в складі Яворівського і Роздольського сірчаних комбінатів, Стебниківського калійного комбінату "Полімінерал" і Калуського комбінату "Хлорвініл" (в сусідній Івано-Франківській області). Ви вчора перебували в Стебнику і впевнились особисто, що тут нарівні з надзвичайно гострими екологічними проблемами, питаннями ресурсного забезпечення які потребують державного вирішення, проблемою державної ваги є виробництво в Україні калійних добрив, яка безпосередньо пов’язана з долею цих останніх двох хімічних комбінатів. Вирішення цих проблем, на нашу думку, теж потребує розробки програми державного рівня. Є домовленість з академіком Б. Патоном на Президії НАН України дати наукову оцінку перспективам діяльності гірничо-хімічних підприємств регіону. Але в цьому повинна відчуватись реальна участь і допомога уряду і відповідних міністерств.

На державну увагу заслуговує проблема транскордонного співробітництва. Треба розробити комплексну програму транскордонного співробітництва як одну з пріоритетних в державі. Посилити акцент держави на розвиток вже існуючих та створення нових єврорегіонів по всьому периметру державного кордону України. Вважаю, що з позиції пришвидшення євроінтеграції України це надзвичайно важливо. В бюджеті держави, слід окремим рядком, як це робиться в інших країнах, виділити кошти на розробку Державної програми і розвиток транскордонного співробітництва.

Наука та інноваційний розвиток. Хочу висловити деякі міркування з питань інноваційного розвитку економіки України, про який, зокрема, йшла мова у Вашому виступі в Національному університеті "Київський політехнічний інститут". Потрібні наукове забезпечення переходу на інноваційну модель розвитку, розробка законодавчого поля, підготовка і перепідготовка кадрів, необхідно зробити прив’язку цієї моделі до кожного регіону з врахуванням його специфіки.

4. Окрема проблема – це розвиток науки і освіти. Держава багато вже втратила і втрачає через недостатню увагу до науки та її проблем. Як наслідок – відтік наукових кадрів високої кваліфікації за кордон (інвестування інтелектуального капіталу нації в економіку інших держав), проблема старіння наукових кадрів, відсутність нового обладнання в наукових лабораторіях, соціальні проблеми молодих та й уже немолодих науковців тощо.

Вважаю, що треба переходити до конкретних дій, вишукати та використати всі резерви, щоб витрати на науку з бюджету були не меншими, ніж 1,7 відсотка від ВВП і постійно їх нарощувати, як це передбачено Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність". І цим, Ви особисто, вписали б нову сторінку в діяльність уряду.

Знову повертаюсь до регіоналізму, стану фінансування науки по регіонах. Порівняльний аналіз розподілу обсягів виконаних науково-дослідних робіт у регіонах України із розподілом наукових кадрів вищої кваліфікації за регіонами, проведений у Західному науковому центрі на основі статистичних показників, дозволяє зробити висновок, що наука у західному регіоні значно недофінансовується. В той час, як частка докторів і кандидатів наук, що виконують наукові та прикладні дослідження в західному регіоні, складає біля 14 % від їх кількості в Україні, обсяг загального фінансування наукових досліджень і розробок становить близько 6 %. Тобто наука регіону фінансується у порівнянні із загальноукраїнським рівнем менше, ніж у два рази. Без Вашої участі поправити цю ситуацію буде просто не реально. Це знову ж таки проблема децентралізації.

Особливу увагу слід приділити питанню роботи з науковою молоддю, розвитку молодіжного житлового будівництва, створення цілої системи заохочування молодих кадрів до наукової роботи.

Посилення роботи з молодим поколінням в науці є одним із пріоритетним напрямків розвитку держави і це настільки важливо, що відступати вже у цьому питанні нікуди.

5. На завершення свого виступу хочу привернути Вашу увагу, Вікторе Федоровичу, до проблеми нового соціально-економічного районування України, ідею якого Ви підтримали минулого року на Всеукраїнській конференції в Донецьку (Мелєкіно). Досвід роботи наукових центрів, обласних державних адміністрацій показує, що при здійсненні такого районування відкриються нові можливості для спільного вирішення областями багатьох проблем територіального розвитку, природокористування, виробничої і науково-технічної кооперації, врешті-решт, в реалізації моделі інноваційного розвитку, що зробити багатьом областям самотужки не під силу. Це питання обговорювалось на Президії НАН України. Ми просимо Вас, Вікторе Федоровичу, розглянути наукову доповідь Академії з цих проблем і дати відповідні доручення.

Концепція розвитку НАН України на 2014-2023 роки
Мапа сайту
Розширена мапа сайту
Новини та події
Світлої пам'яті відомого вченого та організатора науки Юрія Миколайовича ЧЕРНОБАЯ
Запрошуємо на семінар Quantum Randomness, Determinism, and the Foundations of Science
Погода

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Західний науковий центр
Національної академії наук України та
Міністерства освіти і науки України
79007, м. Львів, вул. Матейка 4
e-mail: zncnan@mail.lviv.ua, znc@ukrpost.ua
Тел./факс: (032) 297-07-74